دانسیته یونولیت چیست

به طور کلی دانسیته یا جرم حجمی در اصطلاح به وزن واحد حجم یک ماده اطلاق می شود. طبق استاندارد بین المللی که در ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرد با واحد کیلوگرم بر متر مکعب سنجیده و بیان می شود.

در صنعت ساختمان پلاستوفوم یا یونولیت یکی از موادی است که با کیفیت و مشخصه های گوناگون تولید می شود که یکی از مهمترین این شاخصه ها دانسیته می باشد. یونولیتهای تولید شده در ایران به طور معمول دارای دانسیته بین ۶ تا ۴۰ کیلوگرم در متر مکعب هستند. هر چه این دانسیته بالاتر باشد محصول فشرده تر و محکم تر می باشد.

دانسیته پی ۲۰ یعنی چه؟

از آنجایی که نشانه استاندارد دانسیته ρ ( حرف “رو” یونانی با تلفظ Rho) بوده و این حرف شباهت زیادی به P (حرف “پی”) انگلیسی دارد در بازار دانسیته با پی بیان می شود. مثلا برای بیان یونولیت با دانسیته ۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب به اختصار پی ۲۰ یا P20 گفته می شود.

یونولیت دانسیته بالا چیست؟

در اصطلاح به پلاستوفوم های دارای دانسیته ۲۰ به بالا در بازار یونولیت دانسیته بالا گفته می شود. این محصولات در صنعت ساختمان کاربردهای مختلفی از جمله عایق بندی دیواره سردخانه ها، عایق بندی کف واحدهای مسکونی و تجاری ( به ویژه در سیستمهای گرمایش از کف)، عایق بندی دیوارها در مناطق سردسیر و غیره دارند.

دانسیته پلاستوفوم چه قدر باید باشد؟

طبق الحاقیه استاندارد ملی شماره ۱۱۱۰۸ مورخه اسفند ۱۳۹۱ حداقل دانسیته مورد تایید برای محصولات ۱۲ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. لذا محصولات پلاستوفوم شامل ورقها و بلوکهای سقفی استاندارد ارائه شده توسط این شرکت حداقل دارای این دانسیته می باشند.

روش اندازه گیری دانسیته چگونه است؟

برای اندازه گیری دانسیته هر ماده باید ابتدا حجم و وزن آنرا اندازه گرفت. در صورتی که نمونه دارای شکل هندسی باشد اینکار به راحتی با محاسبه قابل انجام است در غیر این صورت به کمک ظروف مدرج حاوی آب می توان این کار را انجام داد. پس از محاسبه وزن بر حسب کیلوگرم و حجم بر حسب متر مکعب با تقسیم این دو مقدار دانسیته به دست می آید.

دانسیته بعضی مواد:

دانسیته حدودی آب ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب، فولاد ساختمانی ۷۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب و بتن ۲۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

برای اطلاع از لیست و مشخصات محصولات یونولیت ساختمانی این شرکت اینجا کلیک کنید.