انواع فوم عایق بندی

انواع مختلف فوم عایق بندی:

۱-فوم پلی یورتان :

پلی یورتان یک پلیمر ترموست Thermoset میباشد که از ترکیب متیلن دی ایزوسانات با پلی اول ها و برخی  افزودنی های شیمیایی دیگر پدید می آید.

با انتخاب این افزودنی ها و تغییر شرایط شیمیایی و فیزیکی فرایند واکنش، می توان خواص  گوناگونی را برای کاربردهای متنوعی به وجود آورد. همین ویژگی پلی اورتان باعث گسترش کاربرد آن  در بخشهای مختلف زندگی  شده است. این پلیمر به دلیل hygienic بودن به فرم الستومر در ساخت روکش های مخازن، نقاله ها و بسته بندی در صنایع غذایی و دارویی، ساخت دستکش ها، پوشش ها و سایر تجهیزات جراحی و اتاق عمل، قلب و سایر اعضای مصنوعی و… کاربردهای فراوانی دارد. همچنین  شکل اسفنجی آن در تولید مبلمان ، تخت خواب، موکت و کفپوش و … به صورت گسترده استفاده می شود. در صنایع اتومبیل نیز از فوم نرم (flexible foam) و فوم اینگرال (Integral skin foam) در ساخت قطعات تریم داخلی خودرو نظیر صندلی ها، قربیلک فرمان، دستگیره ها و … و به صورت structural foam در ساخت قطعاتی نظیر سپر خودرو استفاده می شود. امروزه رنگها و پوششهای ضد خوردگی پلی اورتان نیز با توجه به عمر و دوام بسیار بالای آنها گسترش بسیاری یافته اند.

۲-فوم پلی اتیلن:

فوم پلی اتیلن ترکیبی است از پلی اتیلن فشرده و حباب های ریز هوا که به دلیل داشتن خاصیت تراکم سلول بهترین ایزولاسیون و عالی ترین عایق برودت، حرارت، رطوبت و صدا می باشد. فوم در دمای ۳۵- تا ۹۰+ درجه سانتیگراد قابل استفاده بوده و در مقابل عوامل مخرب شیمیایی و فرساینده محیطی مقاوم بوده و ضد رطوبت می باشد و از نفوذ آب جلوگیری می نماید. ورق های فوم پلی اتیلن ،به عنوان عایق حرارتی ، صوتی ورطوبتی در دیواره، سقف وکف ساختمان ها به منظور ممانعت از انتقال صدا ورطوبت از طبقات و یا واحدها به یکدیگر استفاده می شود.

امروزه این محصول به دلیل راندمان بالای ایزولاسیون، کیفیت ودوام بالا، خاصیت ضدآب بودن، مقاومت شیمیایی بالا، قیمت مناسب، سهولت نصب، سهولت حمل ونقل وعدم آلوده سازی محیط زیست جایگزین سایر عایق های رایج گردیده است.

پلی فوم علاوه برعایق نمودن ساختمان دربرابر اتلاف انرژی، یک عایق صوتی و پوششی مناسب برای قسمت های مختلف بنا می باشد.

این محصول به صورت متالیز شده همراه باروکشی از آلومینیوم ویاسایر فلزات، به منظور پوشش نماها ویا سقف سوله ها، بسیار مناسب ومقرون به صرفه می باشد.

عایق پلی اتیلن لوله

۳-فوم پلی استایرن(یونولیت) :

یونولیت یا پلاستوفوم ماده ای سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا  است که اولین بار توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم برای ساخت پل های شناور روی آب ساخته شد. فوم پلی استایرن یکی از فراورده های صنایع پتروشیمی بوده و شکل ظاهری آن از بلور های ریز تشکیل شده است که در مجاورت فشار و بخار منبسط می گردد.

بلوک های یونولیتی «پلی استایرن» مدتی است که برای ساختمان سازی در کشور و در آپارتمان های بلند به دلیل سبکی و کم هزینه بودن مورد استقبال انبوه سازان قرار گرفته است.
این بلوک ها در دو نوع «قابل اشتعال» و «غیر قابل اشتعال» در بازار عرضه می شوند. وزن هر قطعه بلوک سیمانی که در ساختمان سازی به کار می رود، ۱۵ کیلوگرم است، در حالی که وزن بلوک های یونولیتی بسیار ناچیز است و تا اندازه بسیار زیادی موجب پایین آوردن وزن ساختمان می شود. با وجود پوشش نسوزی که زیر و روی این بلوک را محصور کرده است، در صورت آتش سوزی در ساختمان، این بلوک ها تنها تا ۲۰ دقیقه تاب مقاومت در برابر حرارت را دارند. ایمنی اماکن مسکونی در برابر حریق و حادثه از جمله مواردی است که باید از نظر ایمنی شهری مورد توجه قرار گیرد. در ایمنی یک ساختمان موارد زیادی نقش دارد که می توان به مصالح به کار رفته در آن به عنوان یکی از مهم ترین موارد اشاره کرد.
بلوک های «پلی استایرن» به دلیل سبکی وزن خود، وزن نهایی ساختمان را کم می کنند، به همین دلیل در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. بلوک های مذکور نقش باروری ندارند و به همین دلیل در برابر زلزله ایمن هستند. اما این بلوک ها، در برابر آتش به راحتی حجم خود را از دست می دهند و تنها اشکال این بلوک ها، کمی مقاومت در برابر حرارت و شعله وری آنها است.