بلوک سقفی پلاستوفوم – یونولیت

بلوک سقفی چیست ؟

بلوک سقفی، المانی است که بین تیرچه‌ ها قرار داده می‌شود. این عضو نقش سازه‌ای نداشته و فقط جهت قالب بندی بتن دال و جان تیر T شکل استفاده می‌شود. بلوک های سقفی طی سالهای گذشته از جنسهای گوناگونی ساخته شده و در صنعت ساختمان مورد بهره برداری قرار گرفته اند. مانند بلوکهای سیمانی، سفالی، پوکه ای و پلی استایرن.

با توجه به اینکه بلوکهای سقفی هیچگونه نقش سازه ای نداشته و عملکرد اصلی آنها تنها تحمل وزن بتن تازه تا زمان گیرش بتن می باشد، هر چه این بلوکها سبکتر باشند با کاهش بار مرده ساختمان به بهینه سازی سازه کمک می نمایند. بر این اساس طی سالهای اخیر استفاده از بلوکهای سقفی پلی استایرن مورد استقبال قرار گرفته است.

پلی استایرن انبساطی یا به اختصار پلی استایرن در انگلیسی Expanded polystyrene (EPS) نامیده می شود و نوعی پلیمر مصنوعی سفید رنگ است که در ایران به نام یونولیت ( به دلیل اولین تولید کننده در ایران) شناخته می شود.

انواع بلوک سقفی پلی استایرن:

در کشورهای مختلف این بلوکها با ابعاد و اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرند
بلوک سقفی یونولیتی
در ایران معمولا بلوکها با عرض 50 سانتیمتر برای تیرچه های بتنی عادی و عرض 66 سانتیمتر ( در اصل 665 میلیمتر) برای تیرچه های کرومیت استفاده می شوند. ارتفاع معمول 20 یا 25 سانتیمتر و طول معمول 100 یا 200 سانتیمتر می باشد.
بلوک سقفی پلی استایرن - تیرچه کرومیت
بلوک سقفی پلی استایرن - تیرچه بتنی
بلوک سقفی پلی استایرن - تیرچه بتنی

یکی از خواص پلی استایرن جذب آب ناچیز می باشد. این موضوع از این جهت که باعث عدم جذب شیره بتن می گردد جزء محاسن مهم این بلوکها به شمار می رود اما از سوی دیگر باعث عدم امکان گچکاری در سطح زیرین نیز خواهد بود. در ایران معمولا برای فراهم کردن امکان گچ کاری زیر سقف شیارهایی در سطح زیرین بلوکها تعبیه می شود.

این بلوکها در صورتی که در ساختمان باقی بمانند با توجه به خواصی که دارند دارای کارکرد عایق صوتی و گرما خواهند بود.

شیارهای بلوک سقفی یونولیتی
شیارهای بلوک سقفی یونولیتی

معیارهای انتخاب بلوک سقفی:

مهمترین خواصی که موقع انتخاب و خرید بلوکهای پلی استایرن ( بعد از عرض و ارتفاع که بر اساس طراحی سازه مشخص می شوند) باید مورد توجه قرار گیرند اول نوع مواد تشکیل دهنده بلوکها می باشد که بر اساس استاندارد باید از مواد کندسوز ساخته شده باشند و دوم دانسیته بلوکها خواهد بود. طبق الحاقیه استاندارد ملی شماره 11108 مورخ اسفند 1391 حداقل دانسیته مورد تایید 12 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.   

لذا محصولات پلاستوفوم شامل ورقها و بلوکهای سقفی استاندارد ارائه شده توسط این شرکت حداقل دارای این دانسیته می باشند.

بلوکهای پلی استایرن ارائه شده توسط این شرکت:

کلیه بلوکهای سقفی پلی استایرن ارائه شده توسط این شرکت از نوع استاندارد ( ساخته شده از مواد کند سوز و دارای دانسیته 12 کیلوگرم برمتر مکعب) می باشد.

سایزهای موجود:

  • بلوک سقفی پلی استایرن به ابعاد 200 در 50 در 25 سانتیمتر.
  • بلوک سقفی پلی استایرن به ابعاد 200 در 50 در 20 سانتیمتر.
  • بلوک سقفی کرومیت پلی استایرن به ابعاد 100 در 66.5 در 25 سانتیمتر.
  • بلوک سقفی کرومیت پلی استایرن به ابعاد 100 در 66.5 در 20 سانتیمتر.

* یا سایز سفارشی به انتخاب کارفرما

یونولیت سقفی، بلوک سقفی

کلیه بلوکها با بهترین کیفیت ممکن و تهیه شده از مواد درجه یک دیر سوز دارای سطوح کاملا صاف و یکنواخت، می باشند.

دیگر محصولات مرتبط:

  • پلاستوفوم با دانسیته های مختلف (تا ۵۰ کیلوگرم ) در شیتهایی به ضخامت مورد نظر و طول تا ۶ متر جهت مصارف سردخانه ای، تیغه دیوار و …
  • انواع تری دی پانل 
  • هیت فوم ( ورق یونولیت شانه تخم مرغی جهت گرمایش از کف )